بررسی و مقایسه انواع کامیون کمپرسی

کامیون کمپرسی یکی از پرکاربردترین خودروهای سنگین با اتاقک حمل مصالح است. برای جابجایی شن و ماسه از یک نقطه به نقطه دیگری و یا سایر مواد ساختمانی و معدنی حتما به یکی از این خودروها نیاز دارید.

خردمندنژاد 412

بررسی و مقایسه انواع کامیون کمپرسی
 
کامیون کمپرسی یکی از پرکاربردترین خودروهای سنگین با اتاقک حمل مصالح است. برای جابجایی شن و ماسه از یک نقطه به نقطه دیگری و یا سایر مواد ساختمانی و معدنی حتما به یکی از این خودروها نیاز دارید. در کمپرسی‌ها به دلیل اجزای هیدرولیکی امکان بالا بردن کفه پشتی را دارد و با عقب رفتن کامیون تمامی محتویات پشتی روی زمین ریخته می‌شود. این دستگاه‌ها در اندازه‌ها مختلفی تولید می‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مشخصات و ویژگی‌های این نوع خودروهای سنگین آشنا کنیم.
برای خرید از فروشگاه اختصاصی لوازم یدکی اسکانیا همین حالا از سایت ما با اطمینان خاطر اقدام نمایید.

انواع کامیون کمپرسی
کامیون‌های کمپرسی از نظر کارکرد و مشخصات ظاهری و فنی به دو دسته جاده‌ای و غیرجاده‌ای تقسیم می‌شوند. هر یک از این نوع کمپرسی‌ها ویژگی‌ها و فیچرهای خاص خود را دارند که عبارتند از:
 
کمپرسی‌های معمولی یا جاده‌ای
این نوع از کامیون‌های کمپرسی برای حمل مصالح و بار در جاده‌ها مناسبند که از انعطاف‌پذیری بالایی نیز برخوردار هستند. ابعاد آنها کوچک و دارای قدرت مانور بالایی هستند. یک یا دو محور متحرک نیز برای ساخت این دسته از کمپرسی‌ها استفاده می‌شود.
 
سرعت بالا و قدرت بالای موتور از جمله ویژگی‌های این دسته از کامیون‌هاست. برخی از انواع کامیون کمپرسی با 4 محور دارای موتور با قدرت 420 اسب بخار هستند. این دسته از کامیون کمپرسی می‌تواند تا حداکثر 18 تن بار را در جاده حمل کند.
 
کامیون‌های غیر جاده‌ای
نوع دیگری از کامیون‌های کمپرسی فقط برای حمل شن و ماسه، خاک و سایر مصالح ساختمانی، معدنی، عملیات حفاری و یا حمل بار در جاده‌های ناصاف کاربرد دارند. از نظر ظاهری بزرگ و با جثه عظیم هستند که آن‌ها را برای جاده‌های ناهموار مناسب می‌کند.
 
کامیون‌های کمپرسی غیرجاده‌ای با وزنی بین 25 تا 272 تن ساخته می‌شوند و قدرت موتور آن‌ها بین 350 تا 3227 اسب بخار است. این دسته کامیون‌ها سرعت حرکت پایینی دارند که معمولا بین 45 تا 70 کیلومتر در ساعت است. از دیگر ویژگی‌های این دسته از کامیون‌های کمپرسی می‌توان به قدرت مانور پایین اشاره کرد.
 
اجزای تشکیل دهنده کامیون کمپرسی
این دسته از کامیون‌های حمل بار و مصالح ساختمانی هم مثل سایر کامیو‌ن‌ها از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. قسمت‌های مهم و قابل اشاره این خودرو عبارتند از کابین، اتاقک حمل مصالح، شاسی‌ها، سیستم هیدرولیکی، تایرها (شامل تایرهای جلو، جفت و تک)، فنرها و ترمزهای خلا. برای خرید از فروشگاه اختصاصی لوازم یدکی اسکانیا همین حالا از سایت ما با اطمینان خاطر اقدام نمایید.
 
 
ارتفاع کامیون کمپرسی
با توجه به اینکه کامیون‌های کمپرسی انواع مختلفی دارند، ارتفاع، حجم و اندازه آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. همچنین ارتفاع از زمین و یا ارتفاع از کف تا لبه هم دو معیار بررسی این نوع از خودروهاست. برای مثال ارتفاع یک کامیون 6 چرخ از زمین تا لبه بین 1.45 تا 1.65 ‌متر است. در حالی که یک کامیون کمپرسی 40 فوت می‌تواند ارتفاعی حدود 1.7 تا 1.8 متر داشته باشد.
 
ارتفاع یکی از معیارهای مهم برای سنجش میزان ظرفیت کمپرسی برای حمل بار است. به هر حال هر کامیونی که ارتفاع بیشتری داشته باشد به این معناست که قسمت اتاقک حمل بار ظرفیت بیشتری دارد. این طراحی برحسب قدرت موتور کامیون در نظر گرفته می‌شود.
کاربرگرامی فروشگاه اینترنتی اُور یدک ، لطفا برای ثبت نوبت تعمیرات خودروهای سنگین ، در لینک زیر به سامانه رزرواسیون اوریدک مراجعه فرمائید:

http://www.overyadak.com/reservation /

 
 
معرفی چند نمونه کامیون کمپرسی
برخی از کامیون‌های کمپرسی کاربرد بیشتری دارند و یا در سایر کشورهای دنیا شناخته‌شده‌تر هستند. در اینجا قصد داریم چند نمونه از کامیون‌های کمپرسی را معرفی کنیم.
 
کامیون‌های آفرودر
یکی از انواع کامیون‌ها آفرودر نام دارند که بزرگترین‌ نوع کامیون کمپرسی شناخته شده‌اند. از این نوع کامیون‌ها برای عملیات استراخ شن و ماسه و یا مواد معدنی سنگ ریزه استفاده می‌شوند. از آنجایی که کمپرسی‌های آفرودر اندازه بزرگ دارند و می‌توانند به راحتی بار سنگین را جابجا کنند، برای جاده‌های ناهموار مناسبند. اما برای مناطقی که رفت و آمد در آن‌ها سخت است، مناسب‌ نیستند. همچنین آفرودرهای کمپرسی برای حمل بار در مسافت‌های طولانی بهترین نوع به شمار می‌روند.این دسته از کامیون کمپرسی توانایی حمل بار تا 60 تن را دارند.
 
کامیون‌های ترانسپورتر
کامیون‌های ترانسپورتر به آن دسته از کمپرسی‌هایی گفته می‌شود که توسط یک تریلر جداگانه کشیده می‌شوند. ویژگی اصلی این نوع کامیون‌ها این است که تریلر جداگانه دارای یک کانتینر بار متحرک است. این نوع پیکربنددی باعث شده است تا بدون از دست دادن قدرت موتور، کامیوت ظرفیت بار بیشتری داشته باشد. برای خرید از فروشگاه اختصاصی لوازم یدکی اسکانیا همین حالا از سایت ما با اطمینان خاطر اقدام نمایید.
 
 
کانتینر جداگانه هم توسط یک موتور الکتریکی بر روی کامیون نصب شده است که همزمان با چرخ‌ها چرخانده می‌شود و به داخل قاب تریلر کامیون کمپرسی حرکت می‌کند. این نوع کامیون کمپرسی به شما این امکان را می‌دهد تا بار کامیون دیگری را به کامیون اصلی اضافه کنید.
 
کامیون‌های کمپرسی ساید
یکی از بهترین کامیون‌های کمپرسی با سرعت بالا برای تخلیه بار هستند. این نوع از کامیون‌ها ظرفیت بالایی هم در میان سایر کمپرسی‌ها دارند. کمپرسی‌های ساید یا جانبی این ویژگی را دارند که به سمت دیگر متمایل شده و مواد را به راحتی بر روی زمین بریزند. از دیگر ویژگی‌های این کامیون‌ها می‌توان به ایمنی در برابر واژگونی اشاره کرد. البته به دلیل اینکه قدرت مانور محدودی دارند، برای مسافت‌های طولانی مناسب نیستند.
کاربرگرامی فروشگاه اینترنتی اُور یدک ، لطفا برای جستجوی هرگونه قطعه مکانیکال ،
لوازم یدکی ، قطعات الکترونیک و تزئینات و تعمیرات خودروهای سنگین ، در لینک زیر به فروشگاه اوریدک مراجعه فرمائید:


http://www.overyadak.com/eshop /


 
از این نوع کامیون‌ها اغلب برای مسافت‌های کوتاه استفاده می‌شود. در مقایسه با کامیون‌های استاندارد میزان باری که بر روی این دسته از کامیون‌ها گذاشته می‌شود، کمتر است.
 
کامیون‌های کمپرسی استاندارد
یکی دیگر از انواع کامیون کمپرسی استاندارد نام دارد که متداول‌ترین نوع کمپرسی‌ها برای حمل مصالح در صنعت ساخت‌وساز است. شاسی کمپرسی توسط یک رم هیدرولیکی نصب شده بین کابین و بدنه کامیون، بلند می‌شود. این خودروی سنگین دارای یک محور جلو و یک یا چند محور عقب نیز هست. پیکربندی کامیون‌های استاندارد به دو صورت است: 6 چرخ و 10 چرخ. این دسته از کامیون‌های کمپرسی قدرت مانور بالایی دارند. با این حال برای عبور بر روی خاک نرم مناسب نیستند.
 
سایر مدل‌های کامیون کمپرسی
کامیون‌های کمپرسی دیگری نیز وجود دارد که تفاوتشان در ظاهر، مشخصات فنی و پیکربندی‌های داخلی است. البته این نوع کمپرسی‌ها با چند نمونه قبلی کمی تفاوت دارد. برای خرید از فروشگاه اختصاصی لوازم یدکی اسکانیا همین حالا از سایت ما با اطمینان خاطر اقدام نمایید.
 
کمپرسی پاپ ( Truck and Pup ): از این کامیون‌ها برای تخلیه مواد و شن و ماسه استفاده می‌شود. به دلیل داشتن رم هیدرولیکی قابلیت تخلیه مستقل را دارد.


کامیون کمپرسی تخلیه ( Superdump Truck ): این نوع کمپرسی‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و از طریق آن می‌توانید بار زیادی را جابجا کنید. کامیون‌های سوپر مخصوص کاربردهای روسازی آسفالت و بتن هستند.


کامیون‌های نیمه تریلر ( Semi-trailer end dump truck ): این نوع کمپرسی دارای تریلر دو محوره و بالابر هیدرولیکی مخصوص است.


کامیون کمپرسی ته تریلر ( Semi-trailer bottom dump truck ): شباهت زیادی به کمپری نیمه تریلر دارد که ویژگی مهم آن وجود یک دروازه تخلیه تاشو در پایین مرکز تریلر است. بزرگترین مزیت کمپرسی‌های ته تریلر، توانایی ریختن مواد در یک مکان خاص و حتی مکان‌های باریک است که از عهده هر کامیونی ساخته نیست.


کامیون کمپرسی پایین تریلر دو و سه گانه ( Double and triple trailer bottom dump truck ): این نوع کمپرسی‌ها از یک تراکتور دو محوره تشکیل شده است که یک تریلی تک محوره و یک یا دو تریلر کامل را می‌کشد. البته بزرگ‌ترین نقطه ضعیف این نوع از کامیون‌های کمپرسی، حرکت عقب رفتن است.
در پایان
آنچه در مورد بررسی وضعیت انواع کامیون‌های کمپرسی و حتی ارتفاع کامیون کمپرسی گفته شد، مربوط به انواع مختلفی از این خودروهای سنگین است. از آنجایی که تعداد این نوع خودروها زیاد است، مشخصات فنی و ویژگی‌های آن‌ها نیز تفاوت زیادی با هم دارد. آنچه در این مطلب گفته شد خلاصه‌ای از ویژگی‌های کمپرسی‌های پرطرفدار بود.
کاربرگرامی فروشگاه اینترنتی اُور یدک ، لطفا برای همه امکانات و خدمات استارتاپ اوریدک، لطفا به سایت اطلاع رسانی اوریدک در آدرس زیر مراجعه فرمائید:

https://overteam.ir /