عیب یابی آسان و سریع رله خودرو

عیب یابی آسان و سریع رله خودرو رله چست؟ چگونه کار می کند؟ از کجا بفهمیم رله خودرو خراب است؟ برای رفع عیب رله چکار باید بکنیم؟

عیب یابی سریع و آسان رله خودرو

                 رله چست؟ چگونه کار می کند؟ از کجا بفهمیم رله خودرو خراب است؟ برای رفع عیب رله چکار باید بکنیم؟ اسم این قطعه را حتما در لوازم یدکی فروشی ها شنیده اید.به علت اهمیت این قطعه مهم در خودرو ، پاسخ این سوالات را اگر بدانید ، گامی بزرگ در راستای مکانیک  اتومبیل خود برداشته اید. در مقاله زیر به رله ، نحوه عملکرد، نشانه‌های خرابی و علل تاثیرگذار بر روی این قطعه الکتریکی پرداخته شد تا رانندگان در صورت مواجه با علائم خرابی رله سریعا به مکانیک متخصص و با تجربه مراجعه کنند. رله به عنوان یکی از لوازم یدکی پر مصرف و قابل تعویض فوری ، و به عنوان  قطعه مهم در سیستم برق خودرو در استارت زدن و روشن شدن موتور نقش حیاتی دارد و هر‌گونه اختلال در عملکرد این قطعه مهم، سبب بروز مشکل در روشن شدن خودرو می‌شود و بهتر است در چنین مواقعی، جایگزین کردن رله توسط تعمیرکار انجام شود.
 مطمئن باشید یکی از مهمترین اجزای سیستم احتراق خودرو، رله است که به عنوان یک لوازم یدکی در دسته بندی قطعات الکتریکی، هدایت برق از باتری به الکترون استارت را انجام می‌دهد تا در نهایت به چرخیدن استارت و روشن شدن موتور خودرو منجر شود. با توجه به عملکرد این قطعه، خرابی آن مشکلات فراوانی را برای خودرو و راننده به وجود می‌آورد.
به‌طور کلی عملکرد این قطعه الکتریکی تحت تاثیر عوامل مختلف قرار دارد و هرگونه اختلال در آن سبب بروز مشکل و خرابی می‌شود.
در اینجا سعی می‌کنیم تا اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با رله خودرو، نحوه عملکرد و علائم خرابی آن در اختیارتان قرار دهیم؛ از این‌رو پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب از توربومگ را از دست ندهید.
آشنایی با رله استارت
خودرو به عنوان وسیله نقلیه پرکاربرد از اجزا و قطعات کوچک و بزرگ زیادی ساخته شده است که اغلب بسیاری از قطعات کوچک نادیده گرفته می‌شوند و به آن‌ها توجهی نمی‌شود اما زمانی‌که عملکرد خودرو با مشکل مواجه می‌شود، توجه به قطعات بیشتر خواهد شد.
رله یک قطعه الکتریکی در خودرو است که وظیفه انتقال جریان برق از باتری به استارت را برعهده دارد تا نیروی لازم برای چرخیدن استارت فراهم شده و موتور خودرو روشن شود. با توجه به این موضوع که نحوه عملکرد رلهبه عنوان یک قطعه برقی در روشن شدن موتور خودرو حائز اهمیت است، هرگونه اختلال و خرابی در این قطعه منجر به بروز مشکل در سیستم جرقه‌زنی یا احتراق خواهد شد؛ از این‌رو برای تشخیص اینکه چه زمانی رله دچار مشکل می‌شود، باید علائم خرابی رله را به خوبی شناسایی کرد.
علائم خرابی رله استارت
اگر رله خودرو به درستی عمل کند، مدار استارت کامل شده و سبب خاموش و روشن شدن موتور خودرو می‌شود اما خرابی این قطعه الکتریکی سبب بروز مشکل در استارت خوردن خودرو خواهد شد. از علائم خرابی رله خودرو، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
·      روشن نشدن خودرو
بی تردید یکی از بارزترین نشانه‌های خرابی رله استارت، روشن نشدن خودرو در زمان فرآیند احتراق است. کلیدهای برقی سوئیچ احتراق دستی ندارند و زمانی‌که کلید سوئیچ چرخانده می‌شود یا دکمه استارت فشار داده شود، جریان برق خودرو، سیگنالی به رله ارسال می‌کند تا به فرایند چرخش استارت و در نتیجه روشن شدن خودرو منجر شود اما اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است رله خودرو با مشکل مواجه شده باشد. در واقع بروز چنین مشکلی ناشی از اتصال مدار فرسوده است که اگر مدار به طور کامل خراب نشده باشد، امکان دارد هنگام چرخاندن کلید، سروصدای استارت به گوش برسد؛ از این‌رو باید به تعمیرکار متخصص مراجعه کرد تا عیب‌یابی و رفع مشکل به صورت اصولی انجام شود.
·      روشن ماندن رله پس از روشن شدن موتور خودرو
زمانی‌که موتور خودرو روشن شد باید سوئیچ یا دکمه استارت را رها کنید که اگر جریان برق قطع شود، سبب قطع برق در استارت موتور خواهد شد. حال چنانچه استارت پس از احتراق موتور روشن بماند، ممکن است اتصال‌های اصلی در رله در مکانی بسته به هم وصل شده باشند که در این‌صورت رله در حالت خطرناکی قرار می‌گیرد و توجه نکردن به این موضوع سبب آسیب رسیدن به استارت، مدار، رله و انتقال فلای‌ویل می‌شود.
·      بروز مشکلات متناوب هنگام راه افتادن خودرو
زمانی‌که رله سالم باشد، در صورت وجود درگیری، ارسال نیرو به استارت را انجام می‌دهد اما اگر به دلایلی چون گرمای بیش از حد، گرد و غبار، مواد زائد و … با عملکرد پراکنده همراه شود و آسیب ببیند، در هنگام روشن شدن خودرو، استارت فورا فعال نخواهد شد اما وقتی کلید استارت یکبار دیگر چرخانده شود، خودرو روشن می‌شود که به احتمال زیاد رله با مشکل مواجه شده است که باید هر چه سریع‌تر نسبت به رفع مشکل توسط مکانیک مجرب اقدام کرد تا دلیل ایجاد تماس متناوب استارت تشخیص داده شود که در اغلب موارد، مشکل استارت متناوب خودرو به یک سیم اتصال خراب مربوط می‌شود.
·      صدای کلیک مانند (ضربات آهسته و پیوسته) در استارت
شنیدن صدای کلیک مانند (ضربات آهسته و پیوسته) در استارت یکی از مرسوم‌ترین علائم خرابی رله خودرو است. رله یا تمام جریان الکتریکی را ارسال می‌کند یا هیچ جریانی را ارسال نمی‌کند و زمانی‌که باتری، آمپر کمی داشته باشد، نشان‌دهنده انتقال ندادن جریان توسط رله است اما گاهی اوقات به دلایلی، یک رله خراب هم سبب می‌شود که استارت هنگام چرخاندن کلید، صدای کلیک مانندی ایجاد کند که در چنین مواقعی باید به تعویض رله توسط مکانیک اقدام کرد.
استارت نامنظم خودرو
چنانچه با استارت خوردن نامنظم خودرو مواجه شدید، ار نشانه‌های خرابی رله‌ی استارت است؛ یعنی بعضی مواقع ماشین بدون هیچ عیب و نقصی روشن می‌شود اما در برخی موارد به هیچ‌وجه روشن نمی‌شود که نشان‌دهنده رله معیوب است. رله به عنوان قطعه الکتریکی با توجه به قرارگیری بدون محافظ در محفظه موتور، همواره در معرض خرابی قرار دارد؛ از این‌رو گرما، گرد و غبار و … بر روی عملکرد آن تاثیرگذار خواهند بود.
عوامل موثر بر خرابی رله‌ی استارت خودرو
رله خودرو به عنوان یک قطعه برقی همواره در معرض خرابی قرار دارد و عوامل مختلفی بر روی عملکرد آن تاثیرگذار خواهند بود. از عوامل موثر بر خرابی‌های رله، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
عوامل موثر بر خرابی رله‌ی استارت خودرو:
شُل شدن سیم‌کشی برق خودرو
وجود سیم‌های اتصال کثیف
خوردگی باتری
وجود قطعات آسیب‌دیده یا فرسوده در سیستم استارت
نشت روغن
استارتاپ اور با پوشش سراسری جاده ای برای خودروهای سنگین ، در تلاش است احتیاجات رانندگان و مالکان کامیون ها ، تریلر ها ، کشنده ها، تراک ها ، و سایر خودروهای سنگین را در جاده های سراسر کشور مرتفع نماید ، اهم این احتیاجات عبارتند از انواع قطعات و لوازم یدکی به صورت تحویل در محل ، عیب یابی و ارسال کارشناس ، اجاره قطعه و لوازم ، اخذ نوبت در تعمیر گاههای معتبر و مرکزی در شاهپور اصفهان و....
OVER STARTUP 
STARTUP OVER
OVER
OVER OVER
 شعار ما سنگین اما سریع
-------------------------------

برگشت به بالا